In je eerste weken of maanden van je gloednieuwe praktijk lukt het je misschien nog om je cliënten of cursisten bij te houden in een kaartenbak of een spreadsheet.
Er komt echter een moment dat je beetje bij beetje de behoefte krijgt aan een professionele manier om gegevens bij te houden. Omdat je houdt van overzicht, omdat je het belangrijk vindt dat je ook e-mails kunt sturen, omdat je de privacy wetgeving serieus neemt, of omdat je het belangrijk vindt dat je overal bij je gegevens kunt, waar je ook bent, al ben je op wereldreis.
Reiki Ryoho is zelf recentelijk ook overgestapt naar een nieuw administratie systeem. Niet zozeer omdat het vorige systeem slecht was, of de privacy wetgeving niet werd nageleefd. De voornaamste redenen waren flexibiliteit, het feit dat we overal bij de gegevens kunnen, betrouwbaarheid, geen vereist aantal gebruikers, makkelijkere communicatie naar de aangeslotenen toe, makkelijk kunnen delen van dossiers en dat er geen programmeur of IT’er vereist is om het systeem aan te passen.
We hebben het over een database met de naam Fusioo. Niet te verwarren met Fusion trouwens. Fusioo heeft meerdere abonnementen, van heel eenvoudig (gratis) tot geavanceerd, en werkt echt heerlijk: als je met een spreadsheet kunt werken, kun je ook met Fusioo werken.
Als je meer wilt weten; hier is een uitgebreid artikel te vinden met de vele mogelijkheden.