Reiki Ryoho nieuws – behandelingen en cursussen in deze tijd

Reiki Ryoho nieuwsupdate – maart 2020

We krijgen de laatste week vragen van aangesloten reikimasters en reiki practitioners.

De vragen die we krijgen:

Ik voer nog praktijk (behandelingen) is dat verstandig?
Als ik toch kies om te behandelen, is het dan beter om het hoofd over te slaan?
Ik krijg nog steeds aanmeldingen voor een cursus in april, is er een advies?
Anderen vragen ons hou wij daar zelf mee omgaan.

We vinden het niet eenvoudig hier antwoord op te geven. Daarom hebben we besloten om praktische antwoorden en de meer filosofische visie te scheiden en ze beide te delen, ook als ze tegenstrijdig zijn.

Ik voer nog praktijk (behandelingen) is dat verstandig?

Feitelijk kunnen we hier geen advies in geven.
Overheidswege is het niet expliciet verboden, alleen is de 1,5 meter afstand niet houdbaar, tenzij je op afstand gaat behandelen.
Waar wij nu verblijven (een streng quarantaine gebied) hebben veel therapeuten besloten hun praktijk tijdelijk stil te zetten, maar er zijn ook genoeg praktijken die wel besloten hebben open te blijven. We zijn daar niet geweest, maar ik heb een vermoeden dat daar latex handschoenen en mond-neus maskers gebruikt worden.
Willen wij zelf behandeld worden door een master of practitioner die een mondmasker op heeft? Daar hebben we geen eenduidig antwoord op. Voor een behandeling die we preventief ondergaan denk ik niet. Dan zou ik uitstellen. Een behandeling die ik onderga omdat ik echt flink ziek zou zijn, herstellende van iets waarbij ik reiki hoog waardeer als behandelmethode, zou ik wel ondergaan, hoe de behandelaar er qua masker etc. ook uit ziet.
Een advies zou kunnen zijn dat je alleen behandelingen geeft aan mensen die al bij je in behandeling zijn en aan mensen die vinden dat ze het echt hard nodig hebben als ondersteuning. Daarbij zou je kunnen vragen aan de cliënt om een afspraak te verzetten zodra ze het vermoeden hebben dat ze iets onder de leden hebben, of als iemand in hun naaste omgeving iets onder de leden heeft. Dat doe je niet alleen voor jou maar voor iedereen.

Het hoofd overslaan (bij het geven van een behandeling)

Het overslaan van het hoofd zouden we niet snel adviseren. Natuurlijk kan de cliënt iets onder de leden hebben, maar het hoofd overslaan geeft nauwelijks winst qua eventuele veiligheid terwijl het wel het belangrijkste onderdeel is om juist met reiki te behandelen.
Een tussenoplossing zou kunnen zijn, al is dat niet gebruikelijk binnen Usui Shiki Ryoho, om de behandeling na het hoofd te onderbreken voor 20 seconden, de handen even te wassen en dan gewoon verder te gaan. Leg daar dan niet teveel nadruk op. Hoe zwaarder je het maakt hoe meer je iemand feitelijk verzwakt.

Ik krijg nog steeds aanmeldingen voor een cursus in april, is er een advies?

Cursus geven kan op zich. Het zou verstandig kunnen zijn om de groepen kleiner te houden zodat mensen minder dicht op elkaar zitten in de ruimte waar je lesgeeft.
Daarbij zou je kunnen vragen aan de student om een afspraak te verzetten zodra ze het vermoeden hebben dat ze iets onder de leden hebben, of als iemand in hun naaste omgeving iets onder de leden heeft.
Gebruik alleen papieren wegwerp handdoekjes.
Maak behandeltafels goed schoon, voor en na behandelsessies.
Het geven van de initiatie kan een wat opgelaten gevoel geven. Het is intiem, je blaast en bent op verschillend manieren echt in contact. Dat kan helaas niet anders.
Wij zelf geven de studenten die een cursus in maart en april volgen, de mogelijkheid om geheel kosteloos te verplaatsen naar een datum tot maximaal 4 maanden na de oorspronkelijke cursusdatum.
Geef alleen een cursus als jij je er zelf goed bij voelt. Als je bang bent om ziek te worden is het misschien verstandiger om deze cursus(sen) niet te geven en gewoon te verplaatsen naar eind april of naar mei.

Wij persoonlijk

Er is bij ons (Sunny Nederlof en Bas Buis) sprake van een iets andere perceptie van het begrip virus; is het wat we denken dat het is en is het wel het virus dat mensen echt rechtstreeks ziek maakt.
Dan denken sommigen “Ja, maar de media en de dokters vertellen elke dag toch hoe erg het is?”
Ja, het is ook erg. Wat er gebeurt is zeker treurig voor velen. De vraag is echter of de mensen ziek worden van het virus, van het virus met de gigantische angst die gecreëerd is of dat mensen zelfs overlijden aan de vaak zware behandeling die het protocol voorschrijft. Vandaag nog was er mooi nieuws van een vrouw van 95, in Italië, die geheel genezen is en ontslagen werd uit het ziekenhuis. Het mooiste van dit verhaal? Door de nieuwe richtlijnen (zij was te oud) is zij niet behandeld volgens protocol maar is er gedaan wat men vroeger deed bij zware griep en de andere virussen; vocht toedienen, koorts wat in toom houden en liefdevol verzorgen.

Slotwoord

Hebben we een kant-en-klare oplossing? Wat we aanraden is: laat je niet gek maken, adopteer niet automatisch alles wat men zegt of schrijft als waar en respecteer de richtlijnen van de overheid (in gevecht gaan met iets, of dat nu in jou zit of buiten jezelf, is nooit goed).
Elke aandoening heeft een matig tot slecht immuunsysteem nodig om te kunnen floreren. En of je nu ziek wordt van een virus, stress, de angst voor het virus of een zware behandeling; het vertroetelen van je immuunsysteem heeft altijd zin. Goed eten en drinken, genoeg slapen, geen strijd aangaan, jezelf behandelen, vitamines en gezond verstand.

Een liefdevolle groet van het bestuur en de raad,
Bas Buis, Sunny Nederlof en Milou van Rooij de Vries.

Vergelijkbare berichten

  • Nieuws gescheiden voor aangeslotenen en bezoekers

    Per 15-07-2021 is het nieuws opnieuw ingedeeld. Duidelijker categorie structuur Een aantal categorieën zijn samengevoegd Nieuws dat alleen de aangeslotene aangaat wordt in eerste instantie niet aangeboden aan de bezoeker. Nieuws voor de bezoekers staat ook bij het nieuws voor de aangeslotenen. Nieuws over veranderingen op de site, de registers, wetten in de EU en…

  • Inloggen, uitloggen en beheer eigen profiel verbeterd

    Inloggen, uitloggen en beheer eigen profiel verbeerd Per 28 mei 2021 is de website verbeterd qua inloggen en uitloggen. Als je nu je wachtwoord intikt kun je bekijken wat je getikt hebt (met het ‘oog icoon’ rechts ervan) Na een wijziging van je profiel (dat is anders dan je vermelding in het register) krijg je…

  • Phyllis Lei Furumoto is heengegaan

    Tot onze spijt is Phyllis Furumoto heengegaan. We delen hierbij het nieuws in de woorden van haar partner Joyce. “Wat is sterven anders dan naakt in de wind staan en versmelten met de zon? En wanneer de aarde je ledematen zal opeisen, dan zul je waarlijk dansen.”   Kahil Gibran Vanochtend, 31 maart 2019, om…

  • Europa: geen smartphones en draadloze netwerken meer op scholen

    Voorstel Raad van Europa: Lucho geen Nobody smartphones Novel en draadloze netwerken meer op scholen In de categorie ‘ongelooflijke verhalen’ hebben we vandaag een voorstel uit de Europese Unie. Een Europese adviescommissie heeft een voorstel gedaan om de hoeveelheid electromagnetische straling te verminderen. Ze zijn van plan om mobiele telefoons en andere apparaten die straling…

  • November 2021 nieuwsbrief

    November 2021 nieuwsbrief Maatregelen overheid per nov. 2021 Registratie certificaat jaarlijks WKKGZ toelichting; misschien val je er niet onder! Informatie WKKGZ, AGB code en WA verzekering nu op de website Herinnering Reiki cursussen in de agenda zetten Maatregelen overheid november 2021 De overheid heeft een aantal maatregelen aangekondigd. We merken dat deze enige toelichting nodig hebben. De…